Fyra verbinding Brussel – Amsterdam op losse schroeven

Het is oorlog tussen de Noordelijke- en Zuidelijke Nederlanden. Net als zo’n kleine 200 jaar geleden staat het Koninkrijk der Nederlanden te wankelen op haar grondvesten. Inzet deze keer de hogesnelheidstrein Fyra V250, want daar wil men in Brussel resoluut vanaf.

De Siemens Valero staat als ICE 3 hogesnelheidstrein gereed voor vertrek in Keulen. De NS had beter deze treinstellen kunnen aanschaffen voor de HSL lijn tussen Amsterdam en Brussel.

De verbittering straalt er bij de bestuurders van de NMBS, de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen vanaf. Die zijn het spuugzat met als dieptepunt de schandelijke vertoning van het NS-management, die weet te brengen dat de sneeuw die hier valt anders is dan de sneeuw in andere gebieden. Heeft dit te maken met de overschrijding van het fijnstofgehalte, de veel te hoge taxen op energie in Nederland, de ontvangen staatssteun, de Nederlandse belastingbetalers die dit gelag mogen betalen of gaat het om de economische belangen van Europa en om Jeroen Dijsselbloem uit de wind te houden?
Het is slechts gissen maar we weten wel dat overal hogesnelheidstreinen rijden van bekende bouwers als Alstom, Bombardier en Siemens. Ook als er vreemd genoeg sneeuw valt met ijsvorming en de kou veel extremer is dan in onze lage landen aan de Noordzee.
Het sein staat definitief op rood voor de hoge snelheidsverbinding met de Fyra V250 treinstellen.

Waarom is geen gebruik gemaakt van bestaande recepten met bewezen zekerheden in plaats van te kiezen voor dit experimentele viertje van AnsaldoBreda? Alles heeft te maken met die zuinige Noordelijken die met de prijs van 20 miljoen euro per Albatros goedkoper is dan de echte hogesnelheidstreinen. Technisch gezien is de V250 de zwakste schakel in de reeks van hogesnelheidstreinen. Het vermogen is te beperkt en tevens is de snelheid lager dan bij vergelijkbaar materieel, waarbij een eigen ontwerp de onderscheidenheid moest bevestigen. Het zijn slechts blunders van de overheid die ook al wist van de problemen met de communicatie van de boordcomputers en tractie tijdens de testperiode. Sinds de officiële ingebruikneming op 9 december 2012 van de V250 is het kommer en kwel op de route van Brussel naar Amsterdam vice versa.

Wie weet komt de oude vertrouwde internationale Benelux treinverbinding weer terug.
Daadkrachtig optreden afgelopen vrijdag van de NMBS die volkomen terecht de veiligheid op het spoor aan de orde stelde. Resultaat een verbod waarbij de Fyra lijn met de V250 treinstellen van AnsaldoBreda geen gebruik meer mocht maken van hogesnelheidslijn 4.
Vandaag kwam het verlossende woord eruit en heeft de NMBS de NS weten te overtuigen om het Italiaanse bedrijf van de treinstellen aansprakelijk te stellen en de afname te staken van de bestellingen die nog lopen. De Nederlandse Spoorwegen had immers geen keus in dit geval.
Net als in 1830 toen Koning Willem I geen keus had en met natte ogen moest toezien dat België onafhankelijk werd. De Hollanders vieren dit jaar 200 jaar het Koninkrijk der Nederlanden maar zonder land en directe treinverbinding blijft de bitterheid.
Het is en blijft de smaak van authentiek Brussels lof die ook in die periode werd ontdekt en nog steeds een veelgevraagde groente is. Wellicht met een Hollandaisesaus en wie weet krijgen wij onze Beneluxtrein weer terug. Want die was zo slecht nog niet!!

Comments are closed.

Neem contact op

Decal Digitale Communicatie
Standaardmolen 44
2406 JK Alphen aan den Rijn

T 0172 – 47 89 29
F 0172 – 47 89 58

Decal is aangesloten bij: