YanBike, de innovatieve comfortabele ligfiets op vier wielen

Er is er slechts één van maar daar moet wel heel snel verandering in gaan komen. We hebben het over de YanBike van de creatieve uitvinder Jan van Zelderen. De comfortabele vierwiel-ligfiets die inmiddels helemaal uit ontwikkeld is. Goed, het duurde maar liefst twintig jaar maar het vertrouwen in het concept bleef standvastig. En dit met een schitterende finale want technisch gezien is het een hoogstandje geworden.

Het resultaat van de jongste innovaties is ook het werk van Van Zelderen die inmiddels zijn 65e levensjaar gepasseerd is maar meer dan actief blijft om zijn vierwiel-fiets onder de aandacht van het grote publiek te brengen. In het voorjaar werden de nieuwste innovaties uitgevoerd en een compleet nieuw frame in elkaar gemonteerd. Het probleem om de molenwiekbesturing helemaal zelfcentrerend te krijgen is opgelost en het comfortabele gebruik van de vierwiel-fiets geoptimaliseerd. Met de handen los fietsen houdt nu in dat geheel automatisch het stuur terugkomt in de nulpositie wat in feite recht vooruit inhoudt.
Dat een vierwieler technisch gezien een stuk gecompliceerder in elkaar steekt hoeft verder geen betoog. Maar als dan tevens wordt gekozen om een heuse ligfiets te bouwen met stabiele comfortabele elementen als in de automobielindustrie gebruikelijk is, dan wordt de lat op eenzame hoogte gelegd. ‘Het fietsen moet voor iedereen leuk zijn zonder evenwichtsproblemen, hinderlijke zadelpijn en tintelingen in de handen’, is het eenvoudige betoog van Jan van Zelderen.

Ontwikkeling van twee decennia

Het startte allemaal in 1990 op 3 maart s’nachts om 3 uur toen bij Hagenaar Jan van Zelderen de hersenspinsels ontsproten om een fiets te ontwikkelen. Niet zomaar een tweewieler maar het moest en zou een vierwiel-fiets gaan worden. Tweewielers waren er immers al voldoende maar het zou ook moeten gaan om stabiliteit en dat biedt een derde wiel ook niet.

Vandaar dat voertuigen minimaal vier wielen hebben en dit een comfortabele manier van vervoer is.
Deze elementen zouden terug moeten komen in de fiets die Van Zelderen op de tekentafel had liggen. Veel researchwerk, studie en contacten in de gehele Benelux waren nodig om het idee ten uitvoer te brengen. De besturing werd flitsend en degelijk als een skateboard die tevens zeer wendbaar handig en flexibel is in het stadsverkeer. De molenwiekbesturing, dus met een eerste prototype die in 1999 het levenslicht zag. De ‘Prettigverplaatsfiets’ zoals Van Zelderen de fiets in eerste instantie noemde werd verder in technische zin op orde gebracht. Diverse verbeteringen werden aangebracht en het ligfiets-idee kreeg in de Rydtfiets, genoemd naar Riet, de vrouw van Jan van Zelderen, verder vorm. De fiets was ook niet specifiek bedoeld voor mensen met een beperking terwijl in de praktijk echter blijkt dat ook deze groep heel veel plezier kan krijgen omdat op eenvoudige en bovendien veilige wijze aan het verkeer kan worden deelgenomen.

Finale

Het probleem om de molenwiekbesturing zelfcentrerend te krijgen werd perfect opgelost. Essentieel in deze innovatie is het veranderde differentieel met de kenmerkende effecten als minder weerstand met een eenvoudige aandrijving. Maar ook alle onderdelen werden totaal vernieuwd op het fraai vormgegeven frame met de prachtige kuip als finishing touch. Het vernieuwende concept werd dan ook als YanBike gedoopt.


Veel beurzen heeft Van Zelderen bezocht om zijn vierwiel-ligfiets onder de aandacht van de diverse doelgroepen te brengen. Veel belangstelling is er inmiddels maar het is tijd geworden dat dit concept vermenigvuldigd gaat worden. Aan Jan van Zelderen en de YanBike zal het zeker niet liggen.

Comments are closed.

Neem contact op

Decal Digitale Communicatie
Standaardmolen 44
2406 JK Alphen aan den Rijn

T 0172 – 47 89 29
F 0172 – 47 89 58
E info@decal.nl

Decal is aangesloten bij: